Pengiktirafan Wajah Terhadap Mencari Imej - Fotografi - 2019

Asia's Next Top Model S6 - EPISODE #9 (April 2019).

Anonim

Pernah kecewa dengan mencari gambar menggunakan enjin carian tradisional seperti Google atau Yahoo atau laman perkongsian imej? Adakah anda biasanya mendapat banyak imej yang tidak berkaitan, atau mencari carian anda terhalang oleh (tanda kurang) penanda kualiti yang digunakan oleh pengguna Internet lain? Bermula pada tahun 2007, syarikat permulaan Sweden Polar Rose ingin membuat carian imej lebih mudah dengan memanfaatkan input pengguna dan teknologi pengenalan muka untuk mengenal pasti orang dalam gambar.

Sebahagian daripada strategi Polar Rose adalah untuk membolehkan pengguna mencontohi foto dengan nama dan butiran lain, dengan itu memanfaatkan pengetahuan kolektif pengguna Internet untuk menyediakan data mentah untuk teknologi Polar Rose. Para pengguna juga boleh menggunakan pengetahuan kolektif untuk mencari foto dengan orang yang sama atau serupa, bergantung pada data yang disediakan oleh pengguna dan kesimpulan dari teknologi pengenalan wajah Polar Rose-yang sepatutnya mampu menangani perubahan dalam pencahayaan, ekspresi, dan perspektif dengan menukarkan wajah kepada "faceprints" tiga dimensi.

Teknologi Polar Rose akan mengambil dua bentuk: satu akan menjadi pelayar penyemak imbas yang tersedia secara percuma yang dijangka dikeluarkan pada suku pertama 2007. Plug-in akan mengesan orang dalam foto dalam talian dan memaparkan logo Polar Rose di suatu tempat di bawah muka yang dikesan. Dengan mengklik mawar, pengguna boleh menambah nama dan maklumat lain yang berkaitan dengan orang itu; data itu kemudiannya diluluskan kepada Polar Rose, yang menggunakannya untuk memperbaiki enjinnya untuk mengenal pasti orang yang sama dalam foto lain, atau mencari orang yang kelihatan sama.

Polar Rose juga merancang untuk melepaskan API tanpa royalti supaya laman web dapat mengintegrasikan fungsi Polar Rose ke laman web mereka … selagi mereka mengekalkan tanda tangan itu naik, dan pastikan data pengguna diluluskan kembali ke Polar Rose. API juga akan debut pada suku pertama tahun 2007, walaupun syarikat itu mengatakan beberapa perkongsian akan diumumkan pada bulan Januari.

Seperti yang menarik seperti teknologi, model Kutub Rose menimbulkan kebimbangan privasi yang menarik. Sebagai contoh, apa yang dilakukan oleh Polar Rose untuk menggagalkan permainan yang tidak dapat dielakkan dari perkhidmatan ini (seseorang menghantar beribu-ribu gambar dirinya yang dikenal pasti sebagai "Brad Pitt") atau menggunakan Polar Rose untuk pranks atau gangguan (misalnya, menandakan foto individu yang tidak disukai sebagai "Adolf Hitler"). Adakah pengguna dapat mengawal sama ada-atau bagaimana-faceprints Polar Rose mereka digunakan, dapat menghalang mereka daripada diedarkan, atau memastikan ketepatan mereka? Dan siapakah yang akan mempunyai akses kepada data tersebut, dan apa yang akan mereka dapat lakukan dengannya? Soalan soalan soalan.